GRID (2019) Oyun İncelemesi
Bu incelemeye başlamadan önce size şu üç türün amacını hatırlatmanın önemli olduğunu düşünüyorum:
- Arcade: Bu oyunların amacı kısa sürede oyuncuyu mutlu etmektir. Sürüş modeli sıradan sürücüler için eğlenceli bir deneyime sahip olması için basitleştirilmiştir.
- Sim-Arcade: Bu oyunların amacı yeni başlayanlar ve profesyoneller için mükemmel bir sürüş modeli vermek oyunculara gerçekçiliği tanıtmaktır.
- Simülasyon: Bu oyunun amacı ise size fizik açısından şimdiye kadarki en gerçekçi deneyimi sunmaktır.
Yarış oyunları gelişiyor ve zamana ayak uydurmanın ne kadar zor olduğunu tahmin edebilirsiniz. Özellikle TOCA gibi 22 yıllık bir seri için. TOCA serisinin 12. oyunu olan GRID serinin diğer oyunlarıyla karşılaştırıldığında bir başarı mı yoksa hayal kırıklığı mı oldu?
Oynayış
Seri 2008’den beri her zaman bir arcade yarış oyunu olmuştur ve GRID bir istisna değildir. GRID’de 6 büyük kategoriye ayrılmış 70’e yakın araba var. Bence bir araba yarışı oyunu için yeterli bir sayı. Ancak önümüzdeki günlerde DLC olarak arabalar da eklenebilir. Arabaların standart boya tasarımlarını ve kaplamalarını değiştirebilirsiniz.
Kariyer modu oldukça basit. Amaç sadece tüm mini şampiyonlukları tamamlamak. Önceki Toca-Grid serisinde olduğu gibi bu oyunda da kendi ekibinize sahip olabilirsiniz. Becerilerine ve ücretine göre bir takım arkadaşı kiralayabilirsiniz. Ancak bu GRID’de sponsorlarla yapılan sözleşmeler yok.
Kontroller oldukça hassas. Oyunu hem direksiyon hem de gamepad ile sürüş asistanı olmadan test ettim. İnanın gamepad ile oynamak oldukça zor. Belki sürüş yardımları açılırsa kolaylaşabilir. Bir arcade oyunu olmasına rağmen direksiyon ve gaz pedalını hassas bir şekilde kullanmanız gerekiyor. Direksiyonla bu oyunu oynamak oldukça zevkli. Tekrarlanabilirliği önlemek için GRID’de farklı tipte arabalar var. Ancak ne yazık ki orijinal özelliklerinin miktarı oldukça sınırlıdır.
Oyunda öne çıkan en iyi özellik takım arkadaşı. Takım arkadaşınıza basit komutlar verebiliyorsunuz. Ona hızını arttırmasını, pozisyonunu savunmasını veya daha yavaş gitmesini söyleyebilirsiniz. Ama her zaman sizi dinlemiyor. Çünkü bu durum sadakat seviyesi ile doğru orantılı. Her iki durumda da takım radyosu takım arkadaşınızın komutlarınızı kabul edip etmediğini size söyleyecektir. Diğer bir ilginç özellik de yarışta nemesis/rivals bulunma olasılığı. Rivals, nemesis’e göre daha agresif oluyor. O yüzden tampon attığınız veya pist dışına ittiğiniz araçlar ansızın sizi yoldan çıkarabilir.
Yapay zeka (AI) bu oyunun en güçlü noktası. AI çoğu durumda pozisyonunu koruyor ve frenleri geciktiriyor. Günümüzde çok az sayıda oyunda bu seviyede bir AI var. Fakat yine de bu farklılık oyunu tekrarlanabilirlikten kurtarmak için yeterli değil. Önceki TOCA-Grid oyunları ile karşılaştırıldığında bu oyunda bazı özelliklerin kaldırıldığı görülebilir. Bunları şöyle sıralayabiliriz.
- Pit-stop
- Sponsor sözleşmeleri
- Takım arkadaşı sağlık/dayanıklılık durumu
- Araba ayarlama çeşitli modifikasyon seçenekleri
- Turbo/nitro
- Farklı oyun modları. Drift gibi.
Bu gibi özelliklerden yoksun olması oyunu biraz boş hissettiriyor ve bu bir arcade için ciddi bir şey.
Gerçekçilik
Hava durumu ve zaman sistemi oldukça gerçekçi ve göze hitap etmesi için özellikle üzerinde durulmuş gibi. Grafiksel olarak GRID tüm yönleriyle güncel bir oyun olduğunu ortaya koyuyor. Arcade fiziğine rağmen yağmur, pisti kayganlaştırıyor ve araç kontrolünü zorlaştırıyor. Araba karakteristiklerinin farklılığının sürüşe yansıması arcade bir oyun için pek rastlanmayan bir durum. Önden çekişli arabalar önden kopmaya (understeering) müsait ve sürmesi kolay. Ancak arkadan itişli arabalar arasında da çeşitli farklılıklar var. Örneğin, yüksek bir torka sahip olmadığı için Honda S2000’in kullanımı çok kolaydır. Aksine Camaro’yu ise özellikle virajlarda yolda tutmak çok zordur. GRID toplam 80 farklı düzene sahip 13 piste sahip. Bunlardan bazıları Brands Hatch, Sepang, Indianapolis, Silverstone gibi gerçek dünyada yer alan pistler iken diğerleri oyuna özel tasarlanmış pistlerden oluşuyor. Kerb’ler bu oyunda gerçeğe yakın bir şekilde araç dengesini kaybettirebiliyor. Bu nedenle onlar üzerinde gazı köklemekten kaçınmanız gerekiyor. Geri kalan şeyler için fizik basitleştirilmiş. Denge kontrolü etkin olsa bile tüm arabalarda arkadan kayma olasılığı var.
Araba kurulum sistemi oldukça basit. Tüm kariyeri varsayılan ayarlarla bile tamamlayabilirsiniz. Hasar ayarını “sadece görsel” veya “tam” olarak ayarlayabilirsiniz. Görsel olarak iyiler ve ayarı tam yaptığınızda aldığınız hasarlar araçların performanslarını etkileyebilirler.
Artı ve Eksi Yönler
Oyunun güçlü yanlarını sıralamak gerekirse:
- Oyun çok eğlenceli.
- Akıllı bir yapay zekası var.
- Araç karakteristikleri oynayışa etki ediyor.
- Mükemmek grafikler.
- Arcade olan bir oyun için gerçekçi öğeler oldukça fazla.
- Sürüş dinamiği ve hasar fiziği de oldukça gerçekçi.
Oyunun beğenmediğim birkaç yönü de şunlar:
- Kariyer motive edici değil ve kendini tekrar ediyor.
- Önceki oyunlarda olan bazı özellik ve yarış türlerinin eksikliği.
- Gamepad ile oldukça zor.
Oyun çok kaliteli ancak 15-20 saat oynama süresi sonrasında sıkılabilirsiniz. Oyun derinlikten yoksun özellikleri kırpılmış ve sık sık tekrara düşen bir yapıya sahip. Arkasında böylesine güzel bir serinin olduğu bir oyunun bu duruma düşmesi gerçekten üzücü. Ama çok geç değil. Geliştiriciler güncellemeler yoluyla özellikler ekleyebilir ve bu oyuna hak ettiği özveriyi gösterebilirler. Bunun gibi bir oyun tüm potansiyeli ile oynanmayı ve hatırlanmayı hak ediyor.